Til deg med et tidsbegrenset behov

Korttidsopphold i institusjon gir tilbud til personer som har behov for tidsbegrensede tiltak på grunn av sykdom eller nedsatt funksjonsevne. Hensikten med oppholdet kan være behandlingstiltak, rehabilitering og opptrening, kartlegging av funksjonsnivå, lindrende omsorg. 

Korttidsoppholdet skal ha et klart definert mål og tildeles når dette antas å være den beste måte å oppnå hensikten med oppholdet. 

Institusjonen tilpasser innholdet i tjenesten til den enkelte ut fra den definerte målsettingen med oppholdet. Tjenestens innhold baseres på tverrfaglige vurderinger, og utformes i samråd med deg og eventuelt pårørende. Innholdet i tjenesten, og målsettingen med oppholdet blir drøftet med deg under innkomstsamtalen, kartlegging og oppfølgingssamtaler, og revurderes fortløpende under oppholdet i forhold til målsettingen.

Vi tilbyr:

  • Tjenester særskilt tilpasset målsettingen ved oppholdet (opptrenings- og rehabiliteringstiltak, medisinsk behandling, kartlegging av funksjonsnivå, lindrende behandling og omsorg).
  • «Hva er viktig for deg-samtale», under kartlegging.
  • Råd og veiledning i forbindelse med sykdom og mestring av livssituasjon.
  • Tilpasning av hjelpemidler
  • Vi har fysioterapeut tilknyttet institusjonen og dette tilbudet gis dersom det er aktuelt.
  • Legetjeneste. Det vil ikke være legetilsyn hos deg hver torsdag, bare dersom det er aktuelle saker å ta opp. Ved andre medisinske behandlinger, forordninger av medikamenter forholder du deg til din fastlege.
  • Medikamenthåndtering. Dersom du er vant med å bruke ukesdosett fortsetter du med det også under korttidsoppholdet. Vi dosere dosetten for deg.
  • Laboratorietjenester. Ønsker tilsynslegen nyere blodprøver, vil de bli tatt under oppholdet.
  • Støtte og veiledning av pårørende.
  • Tiltak innen ernæring når ernæringsstatus blir tatt, og tiltak må igangsettes.
  • Vi tilbyr enkeltrom
  • Vi har elleve TV-kanaler på fellesanlegget, gjelder alle pasientrom og fellesstuer.

Hva kan du forvente av oss?

  • Formålet med oppholdet skal være klart definert og skal prege hele oppholdet og tjenestetilbudet.
  • Du skal bli ivaretatt og behandlet med respekt.
  • Du vil bli tildelt en primærkontakt.
  • Vi overholder taushetsplikten.
  • Vi tilbyr enkeltrom.
  • Vi gir informasjon om de tjenester som sykehjemmet kan tilby.
  • Det tilbys å delta på kultur- og aktivitetstilbud som arrangeres på huset.
  • Det utarbeides en tiltaksplan som er spesielt tilpasset dine behov.
  • Livssituasjon og tjenestebehov etter oppholdet planlegges fra første dag, i samarbeid med relevante fagpersoner som fastlege, hjemmesykepleie, ergoterapeut, fysioterapeut med flere. På bakgrunn av tverrfaglige møter legger vi til rette for å kontakte aktuelle tjenester etter korttidsoppholdet. Det kan være hjemmesykepleie, hverdagsrehabilitering, psykisk helsetjeneste etc

Brukermedvirkning:

Du har rett og plikt til aktivt å medvirke, og ta beslutninger i forhold som angår deg. Medvirkning lar deg ha ansvar for eget liv og ta egne valg.
Den nærmeste pårørende er den du selv peker ut som nærmest. Den nærmeste pårørende er tillagt rettigheter og oppgaver for å handle på vegne av deg om du selv mangler samtykkekompetanse. Andre pårørende har ikke samme rettigheter.

Dette forventer vi av deg/pårørende:

  • I kartleggingen spørres det om «Hva som er viktig for deg?». Dette skal legge grunnlaget for tiltakene som kan bygge opp om dette målet
  • Du samarbeider, og møter den enkelte tjenesteyter med respekt
  • Du deltar aktivt i utformingen av dine egne målsettinger for oppholdet, og i planlegging av tiltak og tjenestebehov etter utskrivelsen
  • Du deltar aktivt i de behandlings- og rehabiliteringstiltak som iverksettes
  • Det er viktig for pasient å spise i sosialt fellesskap. Dette også fordi det vil være en god trening å gå ut og inn til alle måltider
  • Du sier fra til oss når du har noe du vil ta opp
  • Du godtar at hjelpemidler blir tilpasset og benyttet
  • Du og dine pårørende respekterer at tjenesteytere er underlagt taushetsplikt
  • Det er ikke akseptert med adferd som trakassering, vold eller trusler.
  • På grunn av brannfare er det ikke ønskelig at det tennes levende stearinlys ved Iveland omsorgssenter
  • Er du røyker så respekterer du at det ikke kan røykes inne på Omsorgssenteret. Det er tilrettelagt for røyking ute
  • Vi har nå et flott uteområde som er tenkt å bruke både for sosial del og for trening. I den forbindelse er det tenkt at det er turer ut både høst, vinter og vår som aktivitet. Og da kan det være bra å ha med seg varme klær og sko

Tjenesten omfatter ikke:

  • Det ytes ikke hjelp til funksjoner som bruker kan klare selv
  • Frisør
  • Fotpleie
  • Håndtering av penger, bank- og posttjenester
  • Persontransport til avtaler utenom institusjon, må bruker selv ordne

Det er helse- og omsorgstjenesteloven som er retningsgivende for denne tjenesten.

Hva koster tjenesten?

Tjenesten har en kostnad. Betaling per måned er kr 185,-, per 2023. Det er nasjonalt priset. Dersom sammenlagte dager for korttidsopphold overskrider 60 døgn blir korttidsoppholdet fakturert som langtidsopphold.

Du kan klage på avgjørelsen:

Hvis du mener at kommunen ikke gir deg den hjelpen du har behov for, kan du klage.
Les mer om klageadgang her
Du sender klagen din til kommunen. Kommunen mottar klagen din og skal vurdere saken på nytt. Dersom kommunen ikke endrer beslutningen sin, sender kommunen saken videre til Statsforvalteren, som fatter endelig beslutning om hvilken hjelp du skal tilbys fra kommunen.
Det finnes pasient- og brukerombud i alle fylker. Du kan selv ta kontakt med pasient- og brukerombudet du har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som pasient, bruker eller pårørende eller hjelp med å utforme en klage.

Søknadsskjema