Det er plan- og bygningslovens bestemmelser som er retningsgivende
Loven åpner imidlertid for at endring av plan kan gjennomføres på en enklere måte – med en forenklet planprosess etter PBL § 12-14 andre ledd. Hvis man skal endre en plan på en enklere måte er det tre vilkår som må oppfylles:
• Endringen må i liten grad påvirke gjennomføringen av planen
• Endringen må ikke gå utover hovedrammene i planen
• Endringen må ikke berøre hensynet til viktige natur- og friluftsområder
Under vises prosess for endring av reguleringsplan etter plan- og bygningsloven 12-14 andre ledd.
1. Henvendelse til kommunen:
Henvendelsen må inneholde beskrivelse av foreslått endring og forslag til hvem som skal varsles. Når dette er oversendt vil kommunen vurdere:
- Planspørsmålet
- Hvem som er berørt og som skal varsles
- Hvilke dokumenter som må leveres inn
2. Nabovarsel:
Berørte naboer må varsles av forslagstiller. Det er ingen krav til høringsfrist i loven, men det må gis en rimelig first. Det er lagt til grunn at en rimelig frist er 2–3 uker.
3. Innsending av forslag:
Varslingsmaterialet må inneholde:
- Følgebrev med opplysninger om bakgrunn, beskrivelse av foreslått endring, konsekvenser av endring
- Eventuelt oppdatert plankart
- Eventuelt oppdatert bestemmelser
- Eventuelt oppdatert planbeskrivelse
- Eventuelle merknader fra naboer
4. Høring:
Kommunen sender saken på høring til berørte regionale myndigheter. Høringsfristen settes til 3 uker.
5. Behandling av forslag:
I henhold til kommunens delegeringsreglement skal endringer av plan etter § 12-14 andre ledd behandles politisk i tjenesteutvalget. Det er saksbehandler som klargjør og skriver saken for politisk behandling.
Når saken er ferdigbehandlet av tjenesteutvalget sender kommunen ut et behandlingsgebyr i henhold til gebyregulativ.
Merk: Gebyret er et behandlingsgebyr. Det betyr at det faktureres uavhengig av om det blir et positivt eller negativt vedtak i plan- og miljøutvalget.
6. Kunngjøring av vedtak:
Når tjenesteutvalget har vedtatt endringsforslaget sender kommunen ut melding om vedtak til alle berørte parter. Kommunen vil også gjøre vedtaksinformasjonen tilgjengelig på kommunens nettside samt annonsere i Fedrelandsvennen. Det vil samtidig bli opplyst om klageadgang.
7. Klage på vedtak:
Det er anledning til å klage på vedtatt planendring. Utfyllende informasjon finner du her.
Hva koster tjenesten?
Vi henviser til kapittel C2 i gebyrregulativet (Plansaker)
Prisen er kr. 6.844,- inkl mva pr sesong uavhengig av lengde på vegstrekningen. Er det flere husstander langs veien som ønskes brøytet og strødd, må hver husstand/oppsitter betale avgiften.