Skal du endre en reguleringsplan?

Det stilles i utgangspunktet samme krav til endring av plan som til utarbeidelse av ny plan, det vil si full planprosess.

Det er plan- og bygningslovens bestemmelser som er retningsgivende

Loven åpner imidlertid for at endring av plan kan gjennomføres på en enklere måte – med en forenklet planprosess etter PBL § 12-14 andre ledd. Hvis man skal endre en plan på en enklere måte er det tre vilkår som må oppfylles:

•    Endringen må i liten grad påvirke gjennomføringen av planen 
•    Endringen må ikke gå utover hovedrammene i planen
•    Endringen må ikke berøre hensynet til viktige natur- og friluftsområder

Under vises prosess for endring av reguleringsplan etter plan- og bygningsloven 12-14 andre ledd. 

1. Henvendelse til kommunen:

Henvendelsen må inneholde beskrivelse av foreslått endring og forslag til hvem som skal varsles. Når dette er oversendt vil kommunen vurdere:

  1. Planspørsmålet 
  2. Hvem som er berørt og som skal varsles
  3. Hvilke dokumenter som må leveres inn

2. Nabovarsel:

Berørte naboer må varsles av forslagstiller. Det er ingen krav til høringsfrist i loven, men det må gis en rimelig first. Det er lagt til grunn at en rimelig frist er 2–3 uker.

3. Innsending av forslag:

Varslingsmaterialet må inneholde:

  • Følgebrev med opplysninger om bakgrunn, beskrivelse av foreslått endring, konsekvenser av endring 
  • Eventuelt oppdatert plankart 
  • Eventuelt oppdatert bestemmelser
  • Eventuelt oppdatert planbeskrivelse 
  • Eventuelle merknader fra naboer

4. Høring:

Kommunen sender saken på høring til berørte regionale myndigheter. Høringsfristen settes til 3 uker.

5. Behandling av forslag:

I henhold til kommunens delegeringsreglement skal endringer av plan etter § 12-14 andre ledd behandles politisk i tjenesteutvalget. Det er saksbehandler som klargjør og skriver saken for politisk behandling.

Når saken er ferdigbehandlet av tjenesteutvalget sender kommunen ut et behandlingsgebyr i henhold til gebyregulativ. 

Merk: Gebyret er et behandlingsgebyr. Det betyr at det faktureres uavhengig av om det blir et positivt eller negativt vedtak i plan- og miljøutvalget.  

6. Kunngjøring av vedtak:

Når tjenesteutvalget har vedtatt endringsforslaget sender kommunen ut melding om vedtak til alle berørte parter. Kommunen vil også gjøre vedtaksinformasjonen tilgjengelig på kommunens nettside samt annonsere i Fedrelandsvennen. Det vil samtidig bli opplyst om klageadgang.

7. Klage på vedtak:

Det er anledning til å klage på vedtatt planendring. Utfyllende informasjon finner du her.

Hva koster tjenesten?

Vi henviser til kapittel C2 i gebyrregulativet (Plansaker)