Praktisk bistand - hjemmehjelp

Hjemmehjelp/praktisk bistand er nødvendig praktisk bistand i hjemmet for personer som har et særlig behov på grunn av fysisk, psykisk sykdom, funksjonshemming eller av andre årsaker.

Det er kommunen som i samarbeid med søkeren, avgjør hvilke tjenester som skal gis. Tjenesten tildeles etter Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 3 -2. pkt 6. Tjenesten utløser egenbetaling. Satsene er fastsatt av kommunestyret og beregnes etter husstandens samlede inntekt.

Eksempler på tjenester som tilbys:

Etter en individuell vurdering av tjenestemottakers funksjonsnivå, kan følgende tjeneste være aktuell:

  • Alminnelig rengjøring av rom som er i daglig bruk; med dette menes stue, kjøkken, bad, soverom og gang.
  • Hjelp til pussing av vinduer i rom som er i daglig bruk, to ganger i året. Det vil gå av den tildelte tiden, så den alminnelige rengjøringen blir forskjøvet, blir avtalt mellom deg og hjemmehjelpen.
  • Sengetøyskift kan være inkludert dersom det blir avtalt i vurderingsbesøket
  • Vask av tøy i maskin, henge opp/ta ned kan være inkludert dersom det blir avtalt i vurderingsbesøket

Hva kan du forvente av oss:

  • Vi overholder taushetsplikten
  • Praktisk bistand/hjemmehjelp ytes på hverdager mellom 08.30 -15.00.
  • Det vil være den samme hjemmehjelpen som kommer til deg. Unntak ved sykdom eller ferie.
  • Vi kommer til avtalt tidspunkt. Dersom vi blir forsinket mer enn 30 minutter, skal du få beskjed om nytt tidspunkt
  • Du og dine pårørende opplever å bli ivaretatt og respektert
  • Du tas med på råd når det er aktuelt med endring i tjenesten. Det gis muntlig/skriftlig melding om endring i tjenesten.
  • Dersom din faste «vaskedag» faller på en helligdag, så faller denne timen bort. Det blir ikke fakturert for tjenesten denne dagen.
  • Ved sykdom eller i ferier kan det blir begrenset hjelp til rengjøring, eller det kan bli avlyst. Det blir ikke fakturert for tjenesten denne dagen

Brukermedvirkning:

Når du søker om tjenester fra kommunen vil saksbehandler foreta en kartlegging av dine ønsker og behov, med fokus på hva som er viktig for deg. Du har rett og plikt til aktivt å medvirke og ta beslutninger i forhold som angår deg. Medvirkning lar deg få lov til å ha ansvar for eget liv og ta egne valg.

Dette forventer vi av deg / pårørende:

  • Du møter den enkelte tjenesteyter med respekt.
  • Du respekterer at tjenesteytere er underlagt taushetsplikt.
  • Du gir beskjed senest dagen før dersom du ikke er hjemme. Avlyser du avtalen faller tjenesten bort.
  • Hjelp gis kun når pasient er hjemme, dersom noe annet ikke er avtalt mellom deg og hjemmehjelpen.
  • Du deltar aktivt og gjør det du kan klare selv, blant annet avtalt i vurderingsbesøket med deg.
  • Du holder alt nødvendig rengjøringsmateriell (for eksempel. støvsuger, rengjøringsmidler, mopp/langkost, bøtte, kluter, utstyr til vindusvask og vask av toalett) Utstyret må være i god stand.
  • Du er anstendig påkledd ved besøk av tjenesteyter.
  • Ligger det fremme helsefarlige gjenstander kan vi ikke utføre tjenester hos deg.
  • Husdyr skal være i eget rom når tjenesten utføres.
  • Du viser hensyn og røyker ikke når tjenesteyter er tilstede. Det er flott om det kan være luftet godt ut før tjenesteyter kommer til avtalt tidspunkt
  • Det er på forhånd avtalt om hjemmetjenesten har nøkkel og skal bruke denne å låse seg inn dersom du selv ikke kan få låst opp.
  •  Snø ryddet på gårdsplass.

Tjenesten omfatter ikke:

  • Tilberedning av varm mat
  • Hovedrengjøring, støvtørring og gardinvask.
  • Stryking av sengetøy, duker, håndklær ol.
  • Pussing av sølv, kobber og messing.
  • Snørydding, hagearbeid, og vedfyring eller vedbæring.
  • Innkjøp av dagligvarer
  • Opprydding og oppvask etter gjester
  • Rengjøringsarbeid etter håndverkere
  • Rengjøring/rydding etter andre medlemmer av husstanden
  • Tepperengjøring utover støvsuging.
  • Rengjøring ved flytting

Pris på tjenesten:

Betaling pleie, omsorg, legetjeneste

Du kan klage på avgjørelsen:

Hvis du mener at kommunen ikke gir deg den hjelpen du har behov for, kan du klage.
Les mer om klageadgang her
Du sender klagen din til kommunen. Kommunen mottar klagen din og skal vurdere saken på nytt. Dersom kommunen ikke endrer beslutningen sin, sender kommunen saken videre til Statsforvalteren, som fatter endelig beslutning om hvilken hjelp du skal tilbys fra kommunen.
Det finnes pasient- og brukerombud i alle fylker. Du kan selv ta kontakt med pasient- og brukerombudet du har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som pasient, bruker eller pårørende eller hjelp med å utforme en klage.

Søknadsskjema