Transporttjenesten for funksjonshemmede

Tilbudet gjelder funksjonshemmede som på grunn av varig funksjonshemming ikke uten meget store vanskeligheter kan bruke vanlige kollektive transportmidler. Funksjonshemmingen kan være av fysisk eller psykisk art. Brukere i yrkesaktiv alder og unge med varig og betydelig funksjonshemming prioriteres

Vurderingsprinsipper:

Ingen av søkerne har i utgangspunktet rett til, eller krav på transporttilbud. Det er godkjenningsnemdas skjønn etter retningslinjene som er avgjørende. Legeerklæring er å betrakte som et viktig hjelpemiddel i vurderingen av søkeren. 
Ved vurderingen er det søkerens grad av forflyttningshemming som er avgjørende. Høy alder, manglende rutegående transportmidler i et område, eller avsidesliggende bosted er i seg selv ikke relevante kriterier for å bli godkjent som bruker. 
Institusjonsbeboere kommer ikke inn under ordningen med mindre det foreligger særlige grunner. Unntak kan gjøres for yngre personer som bor på institusjon over lengre tid.  Definisjon av institusjon: Med institusjon menes her institusjon med heldøgns omsorg.  I praksis betyr dette f.eks. aldershjem eller sykehjem. Brukere av ordningen som flytter på institusjon beholder tilbudet for det halvåret tildelingen er gjort, tilbudet faller deretter bort.  
Funksjonshemmede som har bil finansiert av NAV kommer normalt ikke inn under ordningen. 

Søknadsfrister og tildeling av midler:

Søknad om brukerrettigheter sendes hjemstedskommunen på fastsatt skjema. Søknaden skal vedlegges legeerklæring på fastsatt skjema. Søknader behandles ikke utenom de fastsatte fristene. Søknaden behandles av kommunen og avgjøres av en nemnd bestående av minst tre fagpersoner. Søknadsfrister er 15. mai og 15. november. Tildeling av midler to ganger pr år; 1. januar og 1. juli
Søknadsskjema

Søknaden sendes til:

Legeerklæringen skal fylles ut og underskrives av lege. Søknadsskjema og legeerklæring skal sendes til den kommunen søkeren er bosatt, ikke til fylkeskommunen.

Utfyllende informasjon finnes hos fylkeskommunen

Du kan klage på avgjørelsen:

Klager behandles etter bestemmelsene i forvaltningsloven, klagefrist er 3 uker. Klage sendes kommunen som er førsteinstans. Dersom klagen opprettholdes, forberedes klagen av kommunen og videresender den til Aust-Agder fylkeskommune til avgjørelse. Det er fylkeskommunens klagenemnd som er klageinstans.

Les mer om klageadgang her
Du sender klagen din til kommunen. Kommunen mottar klagen din og skal vurdere saken på nytt. Dersom kommunen ikke endrer beslutningen sin, sender kommunen saken videre til Statsforvalteren, som fatter endelig beslutning om hvilken hjelp du skal tilbys fra kommunen.
Det finnes pasient- og brukerombud i alle fylker. Du kan selv ta kontakt med pasient- og brukerombudet du har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som pasient, bruker eller pårørende eller hjelp med å utforme en klage.