Deling av eiendom

En ny eiendom blir til når noen vil dele fra en tomt fra en eller flere eiendommer. Den nye tomten blir opprettet som en selvstendig eiendom med eget gårdsnummer og bruksnummer.

En deling består av to trinn hvor det første trinnet er saksbehandling mens trinn to er å måle eiendommen opp gjennom en oppmålingsforretning. 
Du må være klar over at saken kan være mer omfattende hvis søknaden ikke er i samsvar med arealplanen som gjelder for eiendommen. Det må da søkes om dispensasjon fra planen, eller så må planen endres, før det kan gis tillatelse til å dele eiendommen.  

Hvem kan søke om deling?

Det er den som eier eiendommen som kan søke om fradeling. Dersom eiendommen eies av flere eiere, må alle parter signere på søknad og rekvisisjon. Hvis det foreligger tilstrekkelig fullmakt kan den som har fullmakten søke fradeling på vegne av eier. Mer informasjon om fullmakt og hvordan en fullmakt kan se ut finner du på Kartverket.

Slik søker du:

  1. Fyll ut søknadsskjema som heter «Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett» 
  2. Tegn inn forslag til ny eiendomsgrense på et kart. Her skal det gå fram hva det er man ønsker å dele. Anslå størrelsen på arealet. Kartet skal legges ved søknaden.
  3. Før du kan sende søknaden til kommunen, må du varsle naboene. Les mer om nabovarsel her. Kvittering for nabovarsel legger du ved søknaden. 
  4. Send søknaden på e-post til kommunen, eller pr post til Iveland kommune, Frikstadveien 20, 4724 Iveland 

Hva skjer videre?

Når søknaden er registrert hos kommunen, tar vi en enkel gjennomgang av saken. Er det mangler, tar vi kontakt. Trenger søknaden uttalelse fra andre offentlige instanser, tar kommunen ansvar for innhenting av disse. Blir det søkt om fradeling av en landbrukseiendom, må søknaden også behandles etter Jordloven § 12. Du blir informert om dette. 
 
Vedtaket fattes med hjemmel i plan og bygningsloven, og vedtaket sendes så til søkeren med kopi til eventuelle parter som har hatt innspill til søknaden.
 
Når delingstillatelsen er gitt og kommunen har mottatt rekvisisjon om oppmålingsforretning og eventuelle vilkår for delinga er oppfylt, vil kommunen ta kontakt med søker for å gjennomføre oppmåling av eiendommen. 

Hva koster det?

Kommunen sender ut faktura for: 

  • Saksbehandling
  • Oppmålingsforretningen
  • Matrikkelbrevet
  • Tinglysning 

Prisene finner du i kommunens gebyrregulativ (PDF, 269 kB).

Hvor skal søknaden sendes?

Søknaden sendes til Iveland kommune pr e-post eller pr post til Iveland kommune, Frikstadveien 20, 4724 Iveland. Du kan også møte opp på kommunehuset og levere søknaden t i resepsjonen.

Klage:

Man kan klage på vedtak om fradeling og matrikkelføringen. Klagefristen er tre uker etter at en ble kjent med vedtaket. Klagen må sendes i brev eller epost til Iveland kommune. Klagen må beskrive hva det klages på, hvorfor det klages og hvilke endringer som ønskes. Hvis kommunen ikke tar klagen til følge vil kommunen sende klagen videre til Statsforvalteren i Agder.