Hjelpemidler og tilrettelegging

Boligteamet prøver å finne frem til den beste løsningen. God dialog med brukeren er viktig.

Sykdom, skade eller normal aldring kan gi nedsatt motorisk funksjonsevne, som igjen kan føre til vansker med å gjennomføre hverdagslige aktiviteter. Dersom du har en varig (over to år) og vesentlig nedsatt motorisk funksjon på grunn av sykdom, skade eller normal aldring, kan du få stønad til hjelpemidler eller tilskudd til tilrettelegging av bolig fra folketrygden.

Noen ganger kan små endringer gjøre hverdagen enklere for deg med motoriske vansker. Dersom du for eksempel bruker hjelpemidler til å forflytte deg rundt, er det viktig at boligen din tilrettelegges for dette. Det handler om å fjerne dørterskler, løse tepper og å unngå overmøblering. For deg som trenger større tilpasninger, som for eksempel større tilpasninger på baderom eller inngangsparti, finnes det ulike ordninger og løsninger som den tverrfaglige boligrådgruppa i Iveland kan bistå med å finne.

Adkomst til og i egen bolig:

Det er i dag krav om trinnfri adkomst i alle tilgjengelige boenheter. Med tilgjengelig boenhet menes boliger med inngang, stue, kjøkken, bad og minst ett soverom på hovedplanet. NAV Hjelpemiddelsentral kan låne ut trappeheis (til eksisterende trapp), løfteplattform eller rampe for å gjøre disse boenheter tilgjengelig for personer med motoriske vansker. Det kan også tilrettelegges for å gjøre flere etasjer tilgjengelige dersom dette er hensiktsmessig og nødvendig.

NAV Hjelpemiddelsentral kan også gi tilskudd i stedet for trappeheis, løfteplattform eller rampe. Det er da en forutsetning at disse hjelpemidlene ikke kan bli installert. Tilskuddet skal benyttes for å oppnå varig tilgjengelighet til eller i egen bolig, og løsningen skal være i samsvar med gjeldende Plan- og bygningslov med teknisk forskrift (TEK).

Hjelpemidler, evt. løsningen det søkes tilskudd til, skal godkjennes av NAV Hjelpemiddelsentral før oppstart av arbeidet. Eventuelle endringer av løsning underveis i byggeperioden må avklares med NAV Hjelpemiddelsentral, ettersom endringer av løsning underveis kan medføre endring av vilkårene for å motta tilskuddet.

Se link for mer informasjon om adkomst til og i egen bolig

Bad og toalett:

Å kunne fungere på eget bad er vesentlig for å kunne fungere i hjemmet. Badet er i mange tilfeller også en arbeidsplass for kommunalt ansatte. Da må det være plass til hjelper ved både dusj, toalett og servant.

Det finnes ulike hjelpemidler for å avhjelpe behov på bad, som for eksempel høyderegulerbar servant, dusjstoler, badekarbrett/badekarseter, støttestenger, og ulike toaletter. Man kan imidlertid også tilrettelegge badet uten hjelpemidler. Mange har for eksempel behov for å fjerne badekar eller dusjkabinett for å etablere en planfri dusjsone. Da kan den tverrfaglige boligrådsgruppa bistå med å finne hensiktsmessige løsninger og finansieringer.

Finansiering av hjelpemidler:

NAV Hjelpemiddelsentral er eier av selve hjelpemiddelet. Montering av fastmonterte hjelpemidler, reparasjoner og ettersyn dekkes derfor av NAV Hjelpemiddelsentral. Det samme gjelder fjerning av vanlig utstyr som hjelpemidlet skal erstatte og helt nødvendige tilpasninger ved montering av det aktuelle hjelpemidlet. Dersom det er egnet strømuttak i rommet, så koster NAV Hjelpemiddelsentral tilkobling av strøm.

Det er imidlertid slik at dersom montering av hjelpemidler fører til krav om bygningsmessige endringer, dekkes ikke dette av NAV Hjelpemiddelsentral. Eksempler på dette kan være utvidelse av dørbredde eller andre større inngrep i tak, vegger og gulv for å sette inn forsterkninger, endre avløp, nødstrøm til dørautomatikk, jordfeilbryter, fremføring av strøm eller montering av ny strømkurs. Støp av fundament til løfteplattform er også å regne som bygningsmessig tiltak som må bekostes av huseier (oversikten er ikke uttømmende).

Tilrettelegging av bolig kan være kostbart og tilskuddet fra NAV Hjelpemiddelsentral vil ofte ikke være tilstrekkelig. Det finnes andre tilskudds- og låneordninger fra kommunen og Husbanken, og de ulike tilskuddsordningene vil bli sett i sammenheng i den enkelte sak. Det er for øvrig fakturaer som danner grunnlag for utbetaling fra NAV Hjelpemiddelsentral, slik at egeninnsats derfor ikke blir godtgjort.

Enkel tilrettelegging der du kan nyttiggjøre deg av produkter i vanlig handel, dekkes heller ikke av NAV Hjelpemiddelsentral. Eksempler kan være porttelefon koblet til app på din smarttelefon, motor på markiser/persienner og all annen smarthusteknologi som er å få kjøpt i vanlig handel. Dette er kommersielle produkter som ikke er å regne som hjelpemiddel (denne oversikten er ikke uttømmende).