Iveland kommune de neste 10 årene

Kommunestyret vedtok den 13. juni å legge ut kommuneplanens samfunnsdel på høring frem til 9. september. Vi håper på et stort engasjement i tiden fremover!

Dette skal vi jobbe for de neste 10 årene:

Iveland kommune har utarbeidet en ny kommuneplan som gir oss retning for hvordan vi skal utvikle kommunen vår i årene som kommer. Vi står overfor flere kjente utfordringer i samfunnet vårt, som utenforskap, en økende andel eldre, klimaendringer, samt utfordringer med å tiltrekke oss arbeidskraft.
Gjennom hovedsatsingene inkludering og fellesskap, bo og leve hele livet, klima, natur og samfunnssikkerhet, samt det å være en attraktiv arbeidsgiver, skal Iveland være et godt sted å leve sammen.

Fire satsingsområder - 12 målsettinger:

Vi har definert fire overordna satsingsområder for de neste ti årene - Klikk for stort bildeVi har definert fire overordna satsingsområder for de neste ti årene

Planen beskriver 4 satsingsområder og 12 mål som vi skal jobbe etter de neste ti årene. Fire av målene i planen er å:

1. Redusere utenforskap: Vi skal jobbe aktivt for å inkludere alle innbyggere i fellesskapet og sikre at ingen føler seg stående utenfor.
  2. Skape et aldersvennlig samfunn: Med en økende andel eldre i befolkningen, er det viktig å tilrettelegge for at alle kan bo og leve godt gjennom hele livet.
  3. Redusere klimagassutslippene: Klimaendringer er en stor utfordring, og vi skal ta vår del av ansvaret ved å jobbe for å redusere utslippene og ivareta naturen.
  4. Beholde, utvikle og rekruttere dyktige og motiverte ansatte: For å møte fremtidens utfordringer, må vi sikre at vi har kompetente og engasjerte ansatte i kommunen.

Medvirkning og samskaping:

Medvirkning og samskaping har stått sentralt underveis i planarbeidet. Både det gamle og nye kommunestyret har vært involvert. For å sikre bred deltakelse har vi arrangert flere aktiviteter for å engasjere innbyggerne i Iveland. Arbeidet startet våren 2022, og gjennom stands på Joker Iveland, Skaiå og Vatnestrøm, spørreundersøkelse, tegneoppgaver med barnehagene, samt samtaler med ansatte, frivilligsentralen, elevrådet, ungdomsrådet, rådet for eldre og personer med funksjonsnedsettelse, har vi samlet inn mange innspill.

Plandokumenter og veien videre:

Vi legger nå den nye kommuneplanen ut på høring og inviterer alle til å komme med sine innspill. Fristen for å sende inn innspill er 9. september.

Vi håper på mange gode innspill, og ser frem til å forme fremtidens Iveland sammen med deg!

Her finner du all nødvendig informasjon og høringsdokumentet i lesbar form

Høringsdokumentet som pdf fil (PDF, 622 kB)

Evt innspill sendes inn elektronisk