Ferdigattest må være godkjent før bygget kan brukes

Når bygget er ferdig, må du søke kommunen om ferdigattest. Det er først når søknad om ferdigattest er godkjent eller midlertidig brukstillatelse er innvilget, at du har lov til å bruke bygningen. Ferdigattesten eller midlertidig brukstillatelse blir gitt på bakgrunn av innsendt dokumentasjon.

Slik søker du om ferdigattest (og midlertidig brukstillatelse):

Søknaden om ferdigattest må sendes inn av den som har søkt om byggetillatelse senest 3 uker før planlagt ferdigstillelse. Søknaden kan sendes på ulike måter:

Hvis du benytter skjemaet fra direktoratet fra byggkvalitet sender du dette til kommunen via e-post, alternativt pr post til: Iveland kommune, Frikstadveien 20, 4724 Ivelandx.
Du kan også møte opp på kommunehuset og levere søknaden i resepsjonen.

Hvem skal sende inn ferdigattest?

Hvis det er sendt inn en søknad via en ansvarlig søker er det ansvarlig søker som skal søke om ferdigattest. Har du selv stått ansvarlig for tiltaket skal du selv sende inn søknad. 

Midlertidig brukstillatelse:

Så lenge det kun står igjen mindre arbeid, og det ikke er farlig å ta i bruk bygningen, kan du søke om midlertidig brukstillatelse. En midlertidig brukstillatelse betyr at du kan ta bygningen i bruk, men at de siste manglene må være gjennomført innen en frist som kommunen setter.

Saksbehandlingstid:

Saksbehandlingsfristen for søknad om ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse er 3 uker, men søknaden blir behandlet så raskt som mulig.

Hva koster det å søke om ferdigattest?

Det er gratis å søke om ferdigattest