Det er et komplisert regelverk du må sette deg inn i før du søker. Er du usikker, kan det være lurt å rådføre deg med fagfolk underveis eller leie inn fagfolk til å søke for deg. Pass på at søknaden er komplett når du sender den til oss, så sparer du masse ekstraarbeid!
Slik går du frem:
Før du begynner, anbefaler vi at du bruker Direktoratet for byggkvalitet sin veileder. Her finner du relevant informasjon om alle stegene du må gå gjennom før og under søknadsprosessen.
Veileder for byggesøknad
For mindre byggetiltak kan du også bruke veilederen til eByggesøk:
Veileder for mindre tiltak
Send inn søknad:
Vi anbefaler å sende inn søknaden digitalt. Du vil da få veiledning underveis i prosessen, og du øker sjansen for å sende inn en komplett søknad. Ebyggesøk er en digital søknadsløsning som er gratis for privatpersoner som søker til Iveland kommune.
Du kan også sende inn søknaden på papir. Du må da laste ned relevante skjema, og fylle disse ut manuelt.
Lenker til digital søknad og papirskjema finner du her
Digitale sjekklister:
Du kan bruke sjekklister for å sikre at all nødvendig dokumentasjon følger søknaden. Sjekklistene finner du her
Hva koster det?
Når får du svar:
- Behandlingstid på byggesaker uten dispensasjon er normalt 3 uker
- Behandlingstid på byggesaker med dispensasjon er normalt 12 uker
Husk å sende ferdigattest:
Når bygget er ferdig må du søke kommunen om ferdigattest. Det er først når søknad om ferdigattest er godkjent eller midlertidig brukstillatelse er innvilget, at du har lov til å ta i bruk bygningen. Ferdigattesten eller midlertidig brukstillatelse blir gitt på bakgrunn av innsendt dokumentasjon.