Helsetjenester i hjemmetHjemmesykepleie – helsetjenester i hjemmet er et tilbud til alle som bor eller oppholder seg i Iveland kommune, og som på grunn av helsesvikt har behov for nødvendig helse- og omsorgstjenester. Hjemlet i helse- og omsorgstjenesteloven 3.2 punkt 6a. Publisert av Finn Terje Uberg Ansvarlig Helen Kjellevand-Eretveit Publisert 14.10.2023 10:58 Sist endret 11.03.2024 10:55 Eksempler på helsehjelp som gis:Pleie og omsorg ved sykdom eller funksjonssvikRåd og veiledning i forbindelse med sykdom og forebyggelse av denOpplæring og vedlikehold av ferdigheter for å ivareta egen helseHjelp og tilrettelegging i forbindelse med personlig hygiene og ernæringBistand til nødvendig administrasjon av medikamenter. Blir enten hentet på kontor eller leveres ut i hjemmetSårbehandling og injeksjoner for innskrevne tjenestemottakere som ikke selv kan oppsøke legekontor, vil bli gjennomført i hjemmet til brukerHjelp til symptomlindring, stell og pleie til alvorlige syke og døendeStøtte og veiledning til pårørendeHva kan du forvente av oss:Vi yter tjenesten slik det kommer frem i vedtaket, innenfor de tidsrom vi er enige om og med innhold som er beskrevetVi utarbeider en tiltaksplan som er spesielt tilpasset dine behovVi yter tjenesten med respekt for deg, din livssituasjon og ditt hjemVi overholder taushetspliktenVi forplikter oss til å bruke arbeidsantrekk, sko-overtrekk og eventuelt annet utstyr innen påkledning arbeidsoppgavene hos deg kreverVi samarbeider med annet helsepersonell dersom dette er nødvendig for å yte forsvarlig helsehjelp. I den forbindelse vil du bli bedt om å gi ditt samtykkeDu og dine pårørende opplever å bli ivaretatt og respektertVi er ikke ansvarlig for drift, bruk eller opplæring av velferdsteknologiske løsninger du/dine pårørende har skaffet dereBrukermedvirkning:Når du søker om tjenester fra kommunen vil saksbehandler foreta en kartlegging av dine ønsker og behov, med fokus på hva som er viktig for deg. Du har rett og plikt til aktivt å medvirke og ta beslutninger i forhold som angår deg. Medvirkning lar deg få lov til å ha ansvar for eget liv og ta egne valg.Dette forventer vi av deg / pårørende:Du møter den enkelte tjenesteyter med respektDu deltar aktivt i behandlingstiltakene og gjør det du kan klare selvDu leverer nøkkel til boligen din dersom du ikke selv kan åpneDu viser hensyn og ikke røyker når tjenesteyter er til stedeDu viser hensyn og benytter ikke rusmidler når tjenesteyter er tilstedeDu har husdyr på et eget rom under besøketDu respekterer at tjenesteytere er underlagt taushetspliktAdkomst til hjemmet er ryddet for snø/strødd v/glatt veiDersom det ligger fremme helsefarlige gjenstander kan vi ikke utføre tjenester hos degDet er ikke akseptert med adferd som trakassering, vold eller truslerTjenesten omfatter ikke:Det ytes ikke hjelp til funksjoner som bruker med et visst besvær kan klare selvFølge til innkjøp, offentlige kontorer, frisør, fotpleier, lege eller apotekTilbereding av varm matHåndtering av penger, bank – og posttjenesterPersontransportSnørydding, hagearbeid, vedfyring eller ved bæringInnkjøp av dagligvarerHusdyrholdKontaktinformasjon:Vakttelefon hjemmesykepleien: Mobil 909 28 426Du kan klage på avgjørelsen:Hvis du mener at kommunen ikke gir deg den hjelpen du har behov for, kan du klage.Les mer om klageadgang herDu sender klagen din til kommunen. Kommunen mottar klagen din og skal vurdere saken på nytt. Dersom kommunen ikke endrer beslutningen sin, sender kommunen saken videre til Statsforvalteren, som fatter endelig beslutning om hvilken hjelp du skal tilbys fra kommunen.Det finnes pasient- og brukerombud i alle fylker. Du kan selv ta kontakt med pasient- og brukerombudet du har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som pasient, bruker eller pårørende eller hjelp med å utforme en klage.Søknadsskjema